Percutian ke Bali Part I

Percutian ke Bali Part I

Ujung tahun 2019, tanpa perancangan rapi dan selepas review tempat menarik di Bali, kami sekeluarga decided untuk pergi last minute. Susah juga plan nak cuti time cuti sekolah ni, sebab jadual keja mem yang ikut shift. Mahu tak mahu memang kena decide & beli tiket flight last minutes.
Perjalanan kami bermula dengan penerbangan dari Miri ke Kuala Lumpur pada 14/12/19 menggunakan pesawat AirAsia dengan penerbangan AK5647.

Pesawat berlepas 30minit lebih lambat dari jadual asal iaitu pukul 8pm. Sepanjang penerbangan, cuaca agak kurang baik terutama ketika pendakian & pesawat dalam process penurunan. Degupan jantung pun agak kencang 😀 we safely landed di KLIA2 pukul 10.08pm

Hotel Di KLIA

Dari KLIA2, kami decided ambil taxi jer ke hotel. Malam ni kami just stay kat Youniq Hotel untuk transit sebentar, esok awal pagi nak gerak ke airport pula. Naik taxi bernombor HBA83xx from Airport 11.43pm, arrive at hotel around 11.55pm. The driver bit crazy, he rushing back to airport. Keep calling & using phone while driving, drive unsafe, rasa nak suruh diak stop jer 😀

Terbang ke Bali

2nd Day

Hari hujan d Selangor, kami bertolak dari Hotel sekitar pukul 10.10am. Kami ambil taxi dari Hotel. Untuk 4 orang harga DALAM RM35, lebih murah dari Grab & transport dari counter Hotel. Sampai Airport dalam pukul 1025am. Jika anda perlukan Hotel transit berdekatan Airport, boleh cari kat area Kota Warisan, ia merupakan new area Hotel nearby Bandar Baru Salak Tinggi, lebih dekat dari Airport fan lebih banyak kedai makan berhampiran.

Kami mendarat di Bali dalam pukul 4. 40pm menggunakan pesawat D7 972, cuaca di Bali waktu kami sampai hujan. Dalam Perjalanan keluar dari pesawat terserempak dengan satu keluarga dari Sarawak juga. So kami sempat meminta tolong mereka mengambil gambar keluarga di Airport Bali.

Sampai di luar Airport, driver kami sudah siap menunggu. Kami langsung singgah untuk membeli simcard dulu. Tapi tempat yang driver bawa untuk beli simcard agak mahal, untuk 4G berharga IDR250, lebih kurang RM70. lebih baik beli kat Airport je ya. Selepas tu kami minta driver hantar untuk mencuba makanan popular d Bali iaitu Babi Guling kat Warung BBQ Sunset Pork Ribs (Non-Halal ya). Kira terus celebrate my birthday kat sana la 😅

Babi Guling di Bali

Selepas makan kami terus pergi Hotel. Kali ni kami menginap d The Bene Hotel. Penginapan kali ni saya menempah bilik dengan akses ke kolam renang supaya senang untuk anak2 mandi d kolam renang. Kami sampai di hotel lebih kurang jam 8.15pm. Perkara pertama yang saya tanya pukul berapa kolam renang tutup 😀. Saya di maklumkan kolam renang beroperasi dari pukul 8am – 9pm setiap hari. So tak sempat la untuk mandi di kolam renang hari ni.

Santai-santai di Bali

Hari ni program kami just santai-santai saja (easy & free). So driver tak akan jemput kami hari ni. Selepas breakfast dalam pukul 9am, kami sekeluarga bersantai di kolam renang dulu. Tempat breakfast dari bilik kamu cuma kira-kira 5m saja. So boleh bawa makanan ke tepi kolam diluar bilik. Untuk rakan muslim, maaf ya hotel ni menyediakan makanan non-halal.

Selesai mandi, kami mula keluar dari hotel untuk berjalan di sekitar pantai Kuta lebih kurang pukul 1255pm. Dari hotel ke pantai Kuta lebih kurang 10 minit berjalan kaki. Pantai Kuta yang popular ni tak la menarik mana, cuma sesuai bagi yang nak surfing saja. Kami sampai di pantai cuaca agak panas. So kami decided pergi ke Beachwwalk Mall saja. Jalan kaki lebih kurang dalam 10 – 15 minit. Beachwwalk Mall ini merupakan mall High end yang terbesar di Bali. Kebanyakan barang branded ada kat sini.
Lepas tu kami ke Krisna Oleh-Oleh bypass Ngurah Rai. Then pergi Kuta Square sebelum mengakhiri Perjalanan kami di Boreh Spa yang berhampiran Hotel tempat kami tinggal. My wife and kids sempat buat manicure,saya pula cuba urutan Baliness 😀. Sampai kat Hotel dalam pukul 10.45pm
 
Day 4
Bertolak dari hotel dalam jam 9.20am. Dalam perjalanan ke Ubud, driver bawa kami singgah menonton tarian Barong. Persembahan ini merupakan satu persembahan drama musical tempatan. Persembahan lebih kurang 45 minutes. Kemudian kami singgah di kedai batik di area Batu Bulan. Perkampungan membuat batik secara traditional dan sempat singgah sekejap di kedai kraftangan membuat silver.

Dalam Perjalanan ke Ubud, kami sempat singgah di Batuan Temple. Lepas ambil gambar kami Bertolak ke Kintamani untuk lunch di Mount Batur. Ia mengambil masa perjalanan lebih dari satu 1 jam. Ketika sampai cuaca sudah mulai hujan dan restaurant penuh. So spot area tempat kami duduk agak kurang menarik. Kat tingkat atas sekali bangunan ada lokasi tempat begambar. Jika anda ingin begambar di area yang lebih menarik ada bayaran sebayak IDR20000 sesorang di kenakan.

Selepas lunch kami turun dari Mount Batur, dalam perancangan nak singgah di Tenggalang & Bali Swing. Tapi sayang, cuaca tidak menyebelahi kami. Hujan turun dengan lebat, so kami tak dapat singgah. Kami hanya sempat singgah menikmati Kopi Luwak sahaja. Memandangkan cuaca hujan & kami tak dapat melakukan aktiviti luaran so kami decided untuk turun kembali ke Kuta. Sampai di area Bandar cuaca kembali cerah. Pak Irwan supir kami mencadangkan supaya kami dinner dulu di Jimbaran memandangkan masa masih awal.

Ia pilihan yang agak tepat juga. Cuma kami sampai agak lewat matahari baru saja terbenam ketika kami sampai. So jika anda ingin melihat sunset sambil menikmati makan malam, pasti kan sampai sebelum jam 6.15pm

Tempat yang menarik untuk dinner bersama keluarga atau pasangan anda. Harga memang standard tempat liburan. Cuma masakan agak kurang sedap. Ada banyak restaurant kat sini, so boleh pilih mengikut pilihan masing-masing. Tapi jika supir yang bawa kan, biasanya mereka akan bawa ke tempat yang sudah biasa dengan mereka.
 
Ok guys, nanti saya akan update & kemaskini kan entry ni ya. Sekarang nak pergi breakfast dulu, kemudian check out untuk pindah ke Hotel Grand Ixora pula. Jangan lupa untuk nanti kan part II pula.
Close Menu